چگونه به نیازمندان واقعی کمک کنیم؟

 

چگونه به نیازمند واقعی کمک کنیم؟

این روز ها هستند افرادی که در هر شرایطی به فکر منافع خود میباشند، و خود را در قالب یک نیازمند به جامعه معرفی کرده و به در آمد زایی از این طریق میپردازند! و چگونگی شناخت نیازمند واقعی به تدریج برای عموم را دشوار کرده اند، و همین امر یکی از دلایل بی تفاوتی در جامعه نیز میباشد،

منظور از بی تفاوتی اجتماعی چیست؟

حالتی است که در آن، مردم یک جامعه نسبت به سرنوشت اجتماعی خود و دیگر افراد جامعه بی تفاوت باشند. از منظر آسیب شناختی، بی تفاوتی در جامعه نوعی بیماری اجتماعی شناخته می شود، همان گونه که در نقطه مقابل آن، هرگونه اعتنای اجتماعی و نوع دوستی در حیات فردی و اجتماعی، نشانه پویایی و سلامت اجتماعی است.

حالا که وجود برخی مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زمینه ای را برای افزایش بی تفاوتی اجتماعی مهیا کرده است، بد نیست، ما کمی دوربین را به سمت خود برگردانیم و سهم خود را برای بالا بردن اعتنای اجتماعی (فارغ از همه مشکلات موجود) ببینیم. در روزهای اخر سال، بخش زیادی از نیازمندان، سفره های عید شان رنگی نیست،  دست شان تنگ است. سایه خانواده ای بر سر ندارند و روی تخت بیماری هستند و هزینه های درمانی برای آنها دردی دو چندان شده در هفت آسمان هم ستاره ای، همسری، فرزندی، پدر یا مادری هم ندارد و….

اگر می خواهید یک فرد نیکوکار باشید…

«انسان موجودی است اجتماعی» این جمله تکراری که همه آن را شنیده و احتمالا بارها هم نقلش کرده ایم شاید یکی از شاه کلیدهای مهم در رسیدن به آرامش باشد. آرامش که در حمایت شدن و حمایت کردن، درزندگی جمعی ما معنا پیدا می کند. هنگامی که ما مورد حمایت سایرین قرار می گیریم آرامش و رضایت وجودمان را پر می کند اما جالب است بدانید که حمایت و کمک به دیگران هم می تواند باعث ایجاد حس آرامش در ما شود.

چرا باید به دیگران کمک کنیم؟

زمانی که ما به دیگران کمک کنیم حتی اگر این کمک در حد کمی وقت گذاشتن و نشستن پای درددل یک نفر دیگر باشد، به طور ناخودآگاه خود را در برابر احساس تنهایی و انزوا بیمه کرده ایم و حس مفید بودن خواهیم داشت، همچنین این کمک باعث می شود احساس همبستگی و ارتباط ما با دیگران بیش از پیش تقویت شود، همه اینها به آرامش درونی ما کمک خواهد کرد، جالب است بدانید تعامل با دیگران و کمک به سایرین حتی می تواند باعث افزایش طول عمر شود و در حفظ سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد.

لزومی برای کمک به دیگران از جانب خود نمی دانید؟

اگر شما جزو افرادی هستید که گمان می کنید اصلا لزومی ندارد خود را به دردسر بیندازید و درگیر مشکلات سایرین شوید و خودتان به اندازه کافی گرفتاری دارید که زمانی برای کمک به دیگران برایتان باقی نمی ماند، بد نیست بدانید تحقیقات علمی نشان می دهد افرادی که در کمک به دیگران مشارکت می کنند، از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردار می شوند، و حمایت اجتماعی بیشتر به معنای آرامش بیشتر است.

بنابراین هنگام کمک به دیگران خودتان هم سود می برید. کمک به افراد ناامید که امیدی به حل مشکلاتشان ندارند، بسیار دلگرم کننده است و باعث می شود حس بدبینی، پرخاشگری و افکار و اعمال ستیزه جویانه حتی در فرد کمک کننده نیز کاهش پیدا کند.

افکار تاریک از بین نمیروند، دل را تاریک تر می نمایند…

افرادی که مدام فکر می کنند که بی خانمان ها بی لیاقت هستند، یا فلان فرد که مشکلی پیدا کرده انسان مفیدی نیست و باید از او دوری کرد، درواقع درون خود خشم و بدبینی را بیش از پیش پرورش می دهند که مانع آرامش فرد است در حالی که اگر به جای انتقاد و قضاوت کردن، به کمک سایرین برویم درواقع مهربانی و صمیمیت را جایگزین بدگمانی و خشم کرده ایم و با درک آنها موفق خواهیم شد افراد دیگری را بشناسیم، کسانی که مانند ما پر از بیم و امید و ترس و نیاز هستند اما به هر دلیلی گرفتار مشکلی شده اند.

حال سوال این است، چگونه به نیازمندان واقعی کمک کنیم؟

به همین سبب یکی از بهترین کارها برای نیکوکار شدن و شناخت نیازمند واقعی اول شناخت موسسه خیریه معتبر و  اقدام های نیکو از طریق آن میباشد.

 

منابع : sharifngo ، yjc ، coca

یک دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید به خیرین محترم
    بند نعیم شهنوازی از استان محروم سیستان وبلوچستان هستم که کار ودرامد ثابتی ندارم و همچنین دارای مشکل فک وصورت هستم که از این بابت رنج میبرم که برای درمان به مرکز استان رفتم پیش دکتر سینا حکیمی که ایشان کفتن که هزینه عمل ۳۰ میلیون و هزینه ارتونسی ۲۳ میلیون هست و بیمه هم قبول نمی کند که من نداشتم عمل کنم ب خاطر نداشتن هزینه تحصیل در دانشگاه ترک تحصیل کردم ودر خانه مستاجره با پدر ومادر م شیش نفر از اعضای خانواده یک جاه در حال زندگی هستیم و خواهر بزرگ ترم کا متولد ۶۸ هست به دلیل نداشتن جهیزیه ازدواج نکرد الطفا به ما کمک کنید
    ۵۸۵۹-۸۳۱۱-****-**۲۱
    ۰۹۱۵*****۲۱
    نعیم شهنوازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا