به کدام خیریه ها کمک کنیم؟

به کدام خیریه ها کمک کنیم؟

به کدام خیریه ها کمک کنیم؟! انجام کارهای نیک از دیرباز در دین اسلام و ادبیات ما، به کرات سفارش شده است. اینکه بتوانید گره از کار نیازمندی بگشایید و لبخند رضایتی بر لبانشان بیاورید بیش از هر چیزی شایسته مقام انسانیت و اشرف مخلوقات بودن اوست و روح را صیقل می بخشد.

در گذشته های دور، رساندن کمک به دست نیازمندان اغلب به صورت مستقیم و حضوری انجام می شد اما با افزایش جمعیت و پیشرفت جوامع، این کار دشوارتر شده و موسسات خیریه و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) بار این مسئولیت را به دوش گرفته اند. در کشور ما خیریه ها بسیار پر تعداد و متنوع هستند که همین امر سبب می شود تا در کنار خیریه هایی که به معنای واقعی کلمه در حفظ امانت مردم برای رساندن به نیازمندان کوشا هستند، فرصت هایی برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از نیات خیر مردم ایجاد شود‌. ممکن است بگویید مگر می شود یک مرکز با عنوان خیریه از احساسات و کمک های مردم سوء استفاده کند؟

 

بسیاری خیریه ها هستند که صورت های مالی خود را منتشر نمی کنند. ضرورت شناخت خیریه ها برای جلوگیری از هدر رفت کمک های مردمی باعث می شود قبل از هر نکته ای در مورد خیریه ها با ویژگی های مراکز خیریه مورد اعتماد که قطعا کم نیستند و شرافت مندانه به وظایف خود عمل می کنند بیشتر آشنا شویم

مجوز خیریه را بررسی نمایید

هر خیریه ای برای تاسیس نیاز به اخذ مجوز دارد. سازمان های مختلفی هستند که مجوز خیریه ها را صادر می کنند. وزارت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان ورزش جوانان، نیروی انتظامی، فرمانداری و استانداری مهم ترین موارد هستند. طبیعتا ارگان هایی که مجوز خیریه را صادر می کنند، وضعیت نظارت بر خیریه را بر عهده دارند. پس در اولین گام برای کمک به خیریه ها این است که از داشتن مجوز آن اطمینان حاصل کنید.

شماره ثبت خیریه را جدی بگیرید

برای مطمئن شدن از ثبت خیریه مورد نظر می توان به سایت www.rooznamehrasmi.ir مراجعه و سپس شماره ثبت ارائه شده توسط خیریه را وارد نمود تا آگهی تاسیس و یا تغییرات و یا آگهی عدم فعالیت شرکت را مشاهده نمود.

خیریه دلخواه خودتان را انتخاب نمایید

 مطالعه اساسنامه موسسه مورد نظرتان به شما امکان آشنایی با مدیر و اعضای آن، ساختار موسسه، میزان سرمایه گذاری اولیه، بودجه و … را می دهد، همچنین اهداف و ارزش های خیریه را می شناسید. زیرا خیریه ها موضوعات و رویکردهای متفاوتی دارند، به عنوان مثال بسیاری از خیریه ها، ایتام، مستمندان، زنان سرپرست خانوار و … را پوشش می دهند در حالی که برخی موسسات خیریه موضوعات خاصی مانند کودکان سرطانی، بیماران پروانه ای ( ای بی) و … را شامل می شوند. همچنین خیریه ها ممکن است رویکردهای آموزشی، درمانی، کار آفرینی و … داشته باشند.

از این رو مطالعه اساسنامه سبب می شود تا شما خیریه ای را انتخاب کنید که با اهداف و ارزش های شخصی تان مطابقت داشته باشد.

از مکان خیریه دیدن نمایید

 در صورت امکان از محل خیریه بازدید کنید یا به نحوی دیگر از وجود خارجی آن اطمینان حاصل کنید. زیرا موارد کلاهبرداری از طریق ادعای افراد به داشتن مرکز خیریه،  خصوصا در فضاهای مجازی وجود دارد که بعد از بررسی به پوشالی بودن آن پی برده شده است.

بیلان کاری خیریه را بخوانید

بیلان کاری خیریه را مشاهده کنید. خیریه هایی که عملکرد شفاف دارند ریز گزارشات و نتیجه پرونده ها را در اختیار نیکوکاران می گذارند. منتشر نکردن گزارشات می تواند دلیلی بر صادقانه عمل نکردن بنگاه های نیکوکاری باشد.بعضی از خیریه ها در سایت خود اطلاعات کاملی در مورد میزان درآمد و نحوه خرج کردن آن می دهند به عنوان مثال سهم سادات  سید و غیر سید، یتیم و غیر یتیم، دانشجو و دانش آموز را تفکیک می کنند و یا نتیجه پرونده های نیکوکاری را اعلام می کنند. مثلا فلان زندانی دیه غیر عمد با پرداخت مبلغ … تومان آزاد شد.

نکات مهم درباره خیریه ها

 

۳ نکته مهم درباره خیریه های معتبر

*  اگر امکان دیدار حضوری با نیازمندان با حفظ کرامت آن ها وجود دارد، حتما در این مراسم شرکت کنید. جشن های خیریه ها زمان مناسبی است تا از واقعی بودن خیریه ها مطمئن باشید.

*  خیریه های معتبر معمولا اجازه مشارکت غیر نقدی را فراهم می کنند. به بیان دیگر حلقه این خیریه ها بسته نیست.

کار خیر بدون پول نقد

پولی ندارید اما دوست دارید کار خیر انجام دهید؟! می توانید از هنر، تخصص و مهارتتان استفاده کنید.

اگر تحصیلکرده و یا دانشجو هستید به بچه ها در امور درسی شان کمک کنید.هنرِخیاطی نقاشی و بافندگی خود را به آنها بیاموزید و یا محصول هنرتان را به خیریه ببخشید.همچنین می توانید وقت بگذارید و به صورت داوطلبانه در خیریه مشغول شوید.

منبع: روزنامه خراسان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا